Waterbus, MKB derivaten, financiering MKB, WK Hockey

Bij openbaar vervoer denk je niet direct aan boten, en toch wordt er in het kader van het openbaar vervoer ook waterbussen in gezet, bijvoorbeeld in Rotterdam. Op de routes Rotterdam – Heiplaat/RDM en Rotterdam – Dordrecht. Deze lijn wordt uitgevoerd door Doeksen – Arriva. Inmiddels is het een gewone OV-concessie. Samen met VVD-collega Betty de Boer gaan we mee op een stuk van de route van Rotterdam naar Ridderkerk. Je kan gewoon inchecken met je OV-chip en zelfs opladen van je OV-chipkaart is aan boord mogelijk. Tijdens de tocht ook veel informatie over alle regelgeving in de scheepvaart, waardoor schepen die bijvoorbeeld in Frankrijk al goed gekeurd zijn, in Nederland nog eens maanden moeten wachten op uitsluitsel, en nieuwe keuring.

De laatste tijd is er veel commotie over rentederivaten bij MKB'ers. Op woensdag was er dan ook een debat over MKB en rentederivaten of renteswaps. Een rentederivaat kan een goed en nuttig product zijn, er worden (rente)risico’s mee afgedekt. Als er geen tussentijdse beëindiging van de overeenkomst is, is er sowieso geen probleem voor de ondernemer. De vraag is wel of de informatievoorziening en advisering van financiële dienstverleners afdoende is geweest. De indruk bestaat inmiddels dat een rentederivaat een slecht product is, daar ben ik het niet mee eens, maar je moet wel weten wat je doet. De informatievoorziening en advisering moet gewoon in orde zijn. Om boven tafel te krijgen of ondernemers passend geïnformeerd en geadviseerd zijn en om bij hen de onzekerheid weg te nemen, moeten banken een herbeoordeling van de dossiers met derivaten doen. Banken moeten nagaan of zij in het verleden de juiste adviezen hebben gegeven en de ondernemer het product kon begrijpen. Als er daardoor schade is wil ik dat banken een passende oplossing aanbieden aan MKB'ers.

Dat de financiering van het bedrijfsleven en het MKB in het bijzonder een hot issue is blijkt wel uit de verschillende afspraken deze week, onder andere over nieuwe vormen van financiering en over de financiering van de binnenvaart in Nederland. vindt. Op donderdag uiteindelijk ook stemmen over de nieuwe nationale ombudsman Van Woerkom. Na veel commotie deze week over een uitspraak van hem in het verleden over Marokkaanse taxichauffeurs, waarvoor hij excuses heeft aangeboden en die ook aanvaard zijn door de Marokkaanse gemeenschap. Er vindt een hoofdelijke, schriftelijke stemming plaats. Omdat het om een persoon gaat is het een geheime stemming. Ieder Kamerlid moet een briefje invullen met de naam van de persoon waarop je stemt, en daarna moet Kamerleden na het oplezen van hun naam naar voren lopen en dat briefje (heel primitief) in een soort collectebus stoppen. De soap rondom Van Woerkom komt tot een einde, en hij wordt uiteindelijk gewoon benoemd.

De week wordt ook afgesloten met het onderwerp financiering. Want op vrijdag weer in Den Haag voor een interessante bijeenkomst met het DGA-platform van VNO/NCW en MKB samen met een aantal andere VVD Kamerleden over fiscale en sociaal-economische onderwerpen én financiering van het bedrijfsleven. En ’s avonds nog een leuk uitje, namelijk naar de WK hockeywedstrijd Duitsland – Nederland in het ADO Den Haag stadion. Een spannende wedstrijd. Tot de laatste minuut staat het 0 – 1 voor Nederland. In de allerlaatste seconde krijgt Duitsland nog een strafcorner, die er gelukkig niet in gaat.