Parkeerleed

Na een drukke, hectische werkdag in Den Helder, op weg naar de fractie in Leeuwarden. De fractie is deze keer in het Stadskantoor. Ik ben gelukkig op tijd, want ik heb er een ontzettende hekel aan dat mensen moeten wachten. De auto maar snel parkeren op het Oldehoofsterkerkhof, er is plek, gelukkig. Sinds januari kan je er nog maar maximaal 2 uur staan, maar dat moet lukken. Even een parkeerkaartje halen. Shit, een enorme rij. Mensen die zich afvragen of ze hier nu inderdaad maar twee uur mogen staan, vroeger was het toch vier uur. Nou ja, dan maar het maximumbedrag erin gooien en op hoop van zegen, zie je ze denken. € 2 erin gegooid, hè? Het maximum is nog niet bereikt. Hoe kan dat nou? Na wat heen en weer gepraat, komt de persoon erachter dat het bedrag inmiddels is verhoogd tot € 2,20 voor 2 uur. Op zoek dus naar een € 0,20. Niet in de portemonnee, dan maar vragen of iemand in de rest van de rij het heeft. En zo gaat dat nog even door. Iemand probeert dapper € 2,-- en € 0,50 te betalen. Dan maar wat meer betalen, denkt ‘ie, maar vrolijk spuugt het apparaat het bedrag weer uit. Wisselgeld retourneren is er niet bij, en teveel betalen mag niet in Leeuwarden. Eindelijk ben ik aan de beurt en heb een kaartje weten te bemachtigen. Inmiddels ben ik dus alsnog te laat.

Op zo’n moment vraag ik me echt af waarom Leeuwarden niet gewoon normaal een modern systeem heeft als het gaat om parkeerautomaten, met de mogelijkheid voor wisselgeld, met de mogelijkheid om te chippen of nog vooruitstrevender de mogelijkheid om via de mobiele telefoon te betalen (zie bijvoorbeeld Den Haag, Groningen, Haarlem, Delft en Deventer). Eigenlijk is Leeuwarden blijven steken in de prehistorie als het gaat om parkeren. Niet alleen zien we het liefst geen enkele auto meer in het straatbeeld, we zijn qua techniek ook blijven steken in de tijd van de T-Ford. Leeuwarden was niet alleen zeer laat met het invoeren van het automatische parkeerroutesysteem, maar we gebruiken ook nog steeds een achterhaalde techniek als het gaat om betaalautomaten.

Een week later, ’s ochtends eerst naar Den Helder geweest voor stafoverleg. Om 11 uur snel door naar een workshop over het waddenfonds in Groningen. Op tijd weer op terug naar Leeuwarden, want eerst een kort overleg met wethouder Van Mourik en de VVD-voorzitter en daarna fractievergadering. De auto parkeer ik, en ik betaal netjes. Maar soms heb je van die dagen dat je denkt dat iedereen het je zo moeilijk mogelijk wil maken om raadslid te zijn. Men heeft blijkbaar het liefst raadsleden die niet (meer) werken. Wederom een frustrerende ervaring om ons eigen stadhuis binnen te komen voor een afspraak. Er zit niemand achter de balie, het pasje van raadsleden werkt niet meer op de enige toegangsdeur die nog wel toegankelijk was (oeps, men heeft dat even vergeten te melden), maar weer terug naar beneden, weer niemand achter de toegangsbalie. Uiteindelijk lukt het dan toch om op de plek van bestemming te komen, als ik met de mobiele telefoon de wethouder bel, die vanaf twee hoog me dan maar zelf komt ophalen. Het overleg loopt uiteindelijk onverwachts iets uit. En ja, hoor, het kan niet missen, een bekeuring. Hoe krijg je een mens echt door het lint? Nou, door onder de andere ruitenwisser nog een vrolijk foldertje te doen, met de mededeling dat het toch zo fijn is dat de parkeergarage 24 uur per dag open is. Ik zal niet zeggen wat ik toen dacht …

Waarom kan je in Leeuwarden niet ’s avonds gewoon wat langer parkeren? In plaats van 2 uur bijvoorbeeld 4 uur? Als je nu een etentje of een bijeenkomst in de binnenstad van Leeuwarden hebt, kan je tussendoor fijn eventjes de parkeermeter bijvullen. Technisch moet dat toch te regelen zijn?! En als dat dan allemaal echt zo moeilijk is, spreek je gewoon af met oom agent, die liever parkeerbonnen schrijft dan boeven vangt, af dat als ’s avonds het maximum is betaald, men na 20.00 uur niet meer bekeurt.

Voor dit alles zal er geïnvesteerd moeten worden, maar we moeten ook kijken welke schade de economie heeft. Nu moet iemand tussen hoofdgerecht en toetje de parkeermeter gaan bijvullen. Echt gezellig is anders! We zetten in Leeuwarden in op leisure, cultuur en vermaak, waarvoor de kansen vooral in de binnenstad liggen. Dat we avond parkeren invoeren is nog tot daar aan toe, maar laten we het mensen dan verder wel zo gemakkelijk mogelijk maken en het zo klantvriendelijk mogelijk aanpakken. De directeur van de Harmonie klaagde onlangs toch ook niet voor niets over het feit dat zijn klanten ’s avonds niet langer dan 2 uur kunnen parkeren op het maaiveld.

Moet je maar op de fiets komen, hoor ik mijn collega-raadsleden al fijntjes zeggen, zeker als raadslid. Tsja, als je de tijd hebt om nog even naar huis te rijden, daar de auto te parkeren, de fiets op te halen en naar de bespreking te fietsen, is dat een prima alternatief. Maar niet iedereen heeft altijd die mogelijkheid of tijd, zeker niet als raadslid met een gewone baan, die gewoon haar brood moet verdienen en de enige kostwinner is.

Moet je de auto maar parkeren in de parkeergarage Zaailand. Dat zal dan wel moeten, ook al ben je weer extra tijd kwijt om dat deel van de stad te bereiken. Alleen word ik niet bepaald vrolijk van dat vooruitzicht. Mede gelet op de signalen die je krijgt van vrouwen die vertellen over wat er ’s avonds allemaal bij de entreehokjes van de parkeergarage rondhangt. Geen prettig gevoel! Men heeft blijkbaar nog nooit gehoord van sociaal onveilige plekken … Na een raadsvergadering, die zoals de laatste keer tot een uur of half 12 duurt en dan in je eentje als vrouw lopend door de Weerd, de Lombardsteeg (heel gezellig) om vervolgens de parkeergarage in te kunnen, waar soms niet al te fris volk rond hangt. Het zal allemaal wel niet anders kunnen … (alhoewel het Raadhuisplein ’s avonds nog regelmatig vol staat met geparkeerde auto’s). Hopelijk gebeuren er ’s avonds/’s nachts geen erge dingen met iemand die de auto heeft geparkeerd in de parkeergarage. Dan is de wereld namelijk te klein. Maar ja, hoe was het spreekwoord ook alweer, als het kalf verdronken is, dempt men de put …

Aukje de Vries (12 februari 2005)